الأحد، 5 يونيو 2016

قصيدة ( كل شئ يرضينى ) شعر محمد كمال محمد الشرشابى

قصيدة ( كل شئ يرضينى ) شعر محمد كمال محمد الشرشابى


*********************
ودينى مطرح ما تودينى
ده كل شيئ منك يرضينى
لكن يا دنيا ما تحرمنى
إنى أعيش وياه سنينى
روحى متعلقه بروحه
وعينه منها ضيا عينى
وقلبى دايب فى هواه
بيرضى بأى شيئ يجينى
بصوته تحلو الحياه
و طيفه يسعدنى يهنينى
هو حبيبى حتى من قبل الوجود
قلبى بيقبل إللى قلبه بيه يجود
أما أنا فى هواه مليش أبدا حدود
وأحلامى معاه مفيهاش قيود
قلبى يحسه من بعيد
طيفه يخلينى سعيد
لمسة إديه
نظرة عنيه
ضحكة شفايفه
لما يضحك يبقى عيد
قلبى يدق من جديد
بيدق من الحان فريد
يقوله دى حكاية غرامى
أنا لما كنت لسه فى الدنيا وليد
كان جوه وجدانى شعور
إن حبيب العمر روحه مش بعيد
وكنت بنتظر الظهور
معرفش إنتى كنتى فين
دورت فى كل البحور
حتى مابين بنات الحور
وكل أوراق الزهور
وكل أنواع العطور
كان قلبى حاسس
إنه مكتوب لى حبيب
نفسى ظهوره يكون قريب
يرجعلى قلبى الغريب
اللى عاش إحساس رهيب
سنين بيستنى الحبيب
وفى يوم لقيتها على موجة أثير
أيوه هى .........
إللى قلبى عاش لها حب وضمير
من قبل ما يشوفها سلم نفسه أسير
يومها كان نفسى أطير
أضمة فى حضنى الكبير
وأشم فى شعره العبير
يا حبيبتى
إن كان نصيبى فى الدنيا وجودك؟؟
انا بوجودك قلبى راضى
ولو كفاية عليا صوتك؟؟
انا بصوتك بستعيد دقه فؤادى
ولو لمست فى يوم إديكى
تدوب أحاسيسى فى هواكى
ولو صادفت فى يوم عينكى
بمشى جواها معاكى
ترضينى كل حاجه بتقربنى منك
تعيشنى فى تأثيرك وسحرك
والاقيكى فى أحلامى فى بعدك
أنا لما أكون عطشان
بتروينى حبيبتى من أنهار شفايفك
بتسقينى الهنا من صافى نبع شهدك
ولو فى يوم بردان
يدوب بردى مابين حضنك وشعرك
ويسحرنى جمال رقه مشاعرك
ولو جتلك فى يوم تعبان
بتشفينى بلمسة واحدة من صوابعك
بيشفينى صوتك ودقه حلوه جوه قلبك
بسمعها فى قلبى وأنا راسى على صدرك
ولو جتلك عاشق ولهان
بتسرى الرعشه بين جسدى وجسدك
والاقى الجنه بين سحرك وحسنك
ياللى سحرتينى فى بعدك
قوليلى كان يجرى إيه لو كنت جنبك ؟؟؟؟

يجرى إيه لو كنت جنبك ؟؟؟؟

ليست هناك تعليقات: