الخميس، 14 أبريل 2011

قصيدة ( عيد ميلاد اميرة الزهور ) شعر / محمد كمال محمد الشرشابى

صحيت الصبح أسأل ليه النهار ده جميل
الشمس طالعه والجو صافى ونسيمه عليل
قال لى عصفور .....


ده عيد ميلاد أميرة الزهور
أجمل أميره فى الدنيا
وعطرها أحلى العطور
وكل الخلق جايلها
إنس وملايكه وطيور
تعمل لها عيد ميلاد عشرة على عشرة
ترقص , تغنى وتفرح بالحب والعشرة
لأحلى أميره جميلة الطبع والبشرة
قلبها دهب صافى
عمره ما كان فى يوم قشرة
**************
وفجاة وأنا واقف لقيت الدنيا بتمطر
عطر ورياحين ومستكه وعنبر
والناس من كل الأماكن من أجلها جايه
وكل واحد شايل لها هديه
بالطبل والمزامير بيغنوا أغنيه
وإسم الأميرة حبيبتى بيرن فى الدنيا
حسيته فى قلبى وروحى وعنيا
ولقيتها جايه هناك ماشيه فى موكبها
والورد يتمايل يفرش لها طريقها
وفضلت أتفرج سبحانه فى جمالها
وهى بتقرب ولابسه فستانها
فستان جميل أبيض تطريزه من فضه
والطوق سلاسل دهب متضفره برقه
وخصر نحيل مع الانغام بيتمايل
يخلى الصخر يدوب منها ويتهايل
وكل الناس تقول الله .. جميل .. هايل
جمال فتان مفيش إنسان كده فى الكون
وكله حنان وصوت دافى قوى وحنون
وفضلت واقف وأنا لجمالها بستغرب
وكل شويه موكبها منى بيقرب
بيقرب .. بيقرب .. بيقرب
وسكت الكون ..........
وساد الصمت فى الموكب
مفيش غير قلبى ودقاته تدق تسمع المغرب
ومش فاضل بينى وبينها سوى شبرين
وأنا واقف عينى فى عينها بكل حنين
ومديت إيدى تحضن فى الهوى إديها
ولسه عنيا سارحه جوه فى عنيها
عنيها بحر بيخدنى لكل مكان
عنيها حلم أنا حلمته فى كل زمان
وأجمل نبع فى الدنيا بيروى حنان
حبيبى إنس ولا ملاك من الجنه
يا قلبى عيش معاها اللحظه وإتهنا
ده عيد حبى وأحلى يوم فى أيامى
ده عيد قلبى وعيد روحى وأحلامى
***********
والكل واقف يفكر إيه هديتى ليها
وأنا سارح بقول قلبى فدى عنيها
فتحت صدرى وحطيت قلبى على كفى
أقدمهولها وسط الناس
يا أول حب فى عمرى
خدى قلبى خدى الإحساس
يا أجمل حب فى حياتى
يا نور عينى يا كل الناس
أنا جيتلك فى يوم عيدك أهنيكى
وأهنى قلبى أنا بيكى
وفتحت كفها النونو وضمت قلبى بإديها
وبوسه من شفايفها لقلبى كمان بتهديها
لقيت القلب راح طاير
وسابنى وساب دفى إديها
ولف الكون يغنى لها ويدعى الله يخليها
**********
وهاج موكبها من تانى
غنى وألحان وأمانى
وكل الناس فرحانه تهنينى أنا وهى
بأحلى كلام دعا وأحلام أمنيه
وسار موكبها من تانى
لكن مبقتش وحديها
عنيا لسه وياها
وقلبى راح فدى عنيها
وإيدى ماسكه فى إديها
********
مشينا نسبق الأيام وتتهادى خطاوينا
ونتبادل مشاعرنا فى لمسه حلوه بإدينا
نبص يمين نبص شمال نلاقى الناس حوالينا
يباركوا حبنا الغالى بغنوه من أسامينا
مشينا كتير بنتكلم
نعيد أيامنا ونعلم
على لحظات بمعانيها
وأحاسيس عشتها فيها
***********
وفجأه وقفت وأنا مبهور
دى بوابه وقصر ونور !!!
برسم عنيها بوابه ؟؟؟
حقيقى ولا دى سحابه ؟؟؟
وقربنا كمان وكمان
لقيت حراس أنا عارفهم
رموشها السود بكل حنان
على البابين بتحرسهم
قالتلى يلا ويايا
نعيش أيامنا من تانى
فى جنة حبى يا منايا
يا أغلى طيف فى أحلامى
دخلت الجنه وياها 
لقيت قلبى سابقنى هناك
يقولى خلاص هنا بدايه
وأوعى فى يوم تبص وراك
أوعى فى يوم تبص وراك

هناك تعليقان (2):

م/ أحمد محمد على يقول...

بجد القصيده رائعه جدا جدا منتهى العشق والرومانسيه وفيها اطلاق لعنان خيالك لكى يسبح فى بحور عشقك واهوائك ، دى قصيده عاشق ومغرم بحبيته مش عشق عادى ده غرام عصفور بعصفورته.

MOHAMMED EL SHERIEF يقول...

ابياتك لؤلؤء ملفوف يتدلى من عنبه ديوانك . البيت ورا البيت يدل على شاعر في الكون واحد هو مسك الليل ز
الله على اجمل وارق الكلمات